Perlu banyak kajian sebelum benarkan tanam ketum, hemp – Ayob



Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Bukit Aman, Ayob Khan Mydin Pitchay berpandangan, beberapa faktor perlu dipertimbangkan sebelum kerajaan membenarkan penanaman hemp dan ketum bagi tujuan perubatan.

Ayob memetik contoh bahawa kerajaan terpaksa membelanjakan lebih RM500 juta setahun bagi merawat 36,000 penagih dadah di bawah seliaan Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK).

Bagaimanapun katanya, pihak polis akan akur dengan keputusan kerajaan
berhubung perkara itu.

Sumber video:

28 comments

  1. alahhh…. kalo ikut bahaya, kilang ubat batuk dan kilang gam pun kena haramkan dan perlu kajian sbb ada org isap gam dan ketagih ubat batuk

  2. Lawak betoi..kat US tue ade pil ketum kot..digunakan untuk perubatan…ni gaya cam tggu menteri mana yg nk dibagi tender untuk kaut untung je ni.

  3. Kepada dato ayob, jangan terlampau street sangat, sampai benda yg boleh dibuat ubat pon nak sapu.. Berpada padalah dato ayob.. Maafkan saya,yg dulu penagih syabu selepas mengambil ketum campur dgn air kosong, sekarang saya dh kawen Dan semakin mengenal diri mengenal Allah.. Alhamdulillah

  4. Lebih baik ketum drpd minum arak yg bleh m’ragut nyawa org lain..ketum ni xperlu jaga dan masak mudah saja..arak dan dadah ni lgi bahaya..campur mcm2

  5. Malaysia x reti nak kaji. Lab canggih macam barat pon x ada mcam mana nk kaji. Kajian yang ada d malaysia pon bnyak palagiat copy paste dari kajian org lain. Minda orang malaysia 😢. Saya pon orang malaysia 😂

  6. Ketum ni elok untuk orang kuat berpeluh kena matahari panas pun dia jadi mati rasa cuma long term tak tahu la elok ke tak

  7. Boleh jual kat Singapore ke?ketum dalam bahasa saintifik btml23_45 sudah lama digunakan oleh medicine.lagi baik tanam ganja!yang guna ketum sekarang kebanyakan orang kerajaan.Boleh katakan polis yang ramai pakai .Saya ada banyak fakta dan data .Lagi baik tanam ganja bos!AADK rules need to upgrade .Malaysia belum sergah.Tak mampu untuk berfikiran Lebih dari Kuasa.Goverment tak boleh uruskan dan tak layak dari segi pergerakan Dunia Metology.Cuma King sahaja yang boleh uruskan.Di Malaysia memang Dato' Ayob mengatakan satu fakta yang menarik melalui Hal Tanah.Kalau macam tu Sultan sahaja yang boleh diharapkan.Semuanye terpulang kepada British.Agong Balik Kampung.Sultan Sulu lebih berhak kepada tanah Malaya.Kerajaan jalankan tugas Ye tuan tuan ..

  8. Satu hari rm45 makanan kat dalam untuk sorang biar betoi..aku dok SHG dulu pon makan tiga kali ja sehari itu pon ikan jeket ja sekoq pagi sekoq petang ..

  9. Apa susah2 dato nk buat ujian klinikal kat manusia..p cari sapa yg minum ktom sampai 20 30 tahun..kaji kat dia..adakah dia sihat..

  10. betul datuk ayub.jgn suka sangat la warga kedah lagi lahi sanusi mb to .
    nanti habis kedah negeri jadi macm macixo

  11. Tumbuha yang mempunyai pontansi pasaran global.. Ketum mempunyai kemia yang berlebihan.. Kenaf pempunyai kemia yang boleh di kawal berbanding dengan ketum.. Ganja mempunyai kemia serupa ketum dan Tembakau ada persamaan kemia dengan kenaf….Tak puas hisap rokok kena ganja! Kurang hayal dok kena ketum! Bila dh rasa hayal kepala dok kenap-kenap boleh menyadiakan pontangsi manusia jadi malas…

  12. Negara lain otak waras.kat sini cakap saja utk perubatan….Cuba halalkan tengok…x lama kat pasar mlm.pun boleh dapat ..rm 1 satu bungkus.malaysia boleh💪

  13. Menteri mau lulus ni brg,boleh lak bawak bincang. Sebelum yg dihukum mati psal ni benda camne tuan?

  14. Tak payah poyo sangat la piceh… Cik yob oiii, arak yang terang terang yang tak perlu dikaji, atau disiasat keharaman dia korang langsung tak nak bersuara, jangan jafi munafik la pichey.. Oiii, arak Allah terang terang haram kan… Kenapa masih bersepah, kau ni islam ker hindu.. Nak cakap fikir dulu tuan oiiii jangan bagi tau orang yang kau tu bodoh jahil

  15. Pada pendapat saya Malaysia tidak perlu menjadikan ketum sebagai hasil pendapatan penduduk dan negara kerana kesan salah guna terlalu banyak dan berat dibandingkan dengan hasil yang diperoleh biarlah negara lain menanam dan menjadikannya sebagai perubatan dan pendapatan. Saya rasa keuntungan tak sebanyak mana, akibatnya tugas dan beban kerajaan mengawal penyalahgunaannya akan bertambah. Saya amat setuju Malaysia mengharamkan terus menanam dan menjual ketum walaupun untuk kesihatan tetapi kesan penyalahgunaan nya berat. Maaf sekiranya pendapat saya ini salah.

  16. Dato ayob khan seorang polis yg sgt bagus dn memikirkn rakyat rakyat malaysia.. sebab dia boleh nampak apa yg jd dkt malaysia ni. Byk yg salah guna benda benda mcm ni. Apa apa pun. Respek dato. Jgn bagi peluang pada penagih dn pengedar dn kaki mabuk ni semua. Kalau biarkn rosak la generasi akan dtg nnti

  17. Alhamdulilah.. tak kisah la ketum ke arak ke. Jgn di bagi muka. Kalau biarkn nanti rosak la rakyat malaysia nanti. Terbaik dato.

Leave a comment

Your email address will not be published.